Energiecoaching waardevol voor huurder & corporatie
Je krijgt de sleutel van je nieuwbouw of ingrijpend gerenoveerde (sociale) huurwoning en je kunt lekker gaan wonen. Wat betekent dat dan voor je energierekening en hoe werken al die installaties precies? Belangrijk is om je eerst even “thuis” te gaan voelen in je woning! “Niet ‘op de automatische piloot’ verder met wonen.” vertelt Sander Ekstijn. Sander is EnergieCoach en heeft al vele huurders op weg geholpen met hun nieuwe of gerenoveerde woning en zorgt ervoor dat de energierekening binnen de perken blijft!
Is er inderdaad al afscheid genomen van de vertrouwde CV ketel dan is er een warmtepomp of een hybride warmtepomp, vloer- en/of infrarood verwarming, balansventilatie met WTW gestuurd op CO2 en vocht. Bij energieafrekening zie je ineens ingewikkelde afkortingen: NOM, EPV/ESV, BENG of je hebt stadswarmte. Er zijn ook eenvoudiger veranderingen een nieuwe keuken, badkamer en/of toilet. Ook daar zitten foefjes in die je soms niet ziet, maar er wel zijn. Of die je wel ziet, maar nooit bij stil hebt gestaan!
Recirculatie afzuigkap, douche met warmteterugwinning en/of elektrische doorstromer. Eenvoudiger is de thermostaatkraan in de douche (met juist een mengkraan bij de wasbak), besparende douchekop, 2 knoppen op een toilet. Betere isolatie dan ook betere ventilatie! Afzuigventielen, inblaasventielen, ruimte onder binnendeuren, wel/geen (ZR) ventilatieroosters, HR++/HR+++ glas. Nieuwe groepenkasten, zonnepanelen… Phoe - Je had geen idee dat er zoveel te vertellen valt over je woning. De energiecoach gelukkig wel en die komt het je rustig uitleggen.
Energie & Gedrag | Meten = Weten = Verbeteren
De energiecoaches zijn onafhankelijk met veel kennis van zaken - maar wij zijn juist niet de corporatie, aannemer of installateur. Dat maakt een ander gesprek mogelijk met echt even aandacht voor de bewoner en zijn energie/woning. Wij zien relevante verbanden/verschillen in verbruik tussen woningen en bewoners onderling (woning, installatie of gedrag). Je kunt ons vinden bij projecten in en om Utrecht – alles op fietsafstand. Tevens zien wij een trend dat we soms al vooraf aan tafel mogen schuiven om bewoners plezierig mee te nemen bij de nieuwe plannen - niet pas achteraf ingevlogen. Het team is afgelopen tijd aardig gegroeid, maar was ook nodig om aan de vraag te voldoen.
De gesprekken met bewoners zijn altijd leuk en de bewoners steken er veel van op. Voor de corporatie is er een rapportage met resultaten en nuttige feedback voor volgende projecten.
Inmiddels werken wij voor de verschillende woningcorporaties als: Bo-Ex, Portaal, Mitros en Cazas Wonen in en om de stad Utrecht en hebben we bij 10 verschillende projecten zo'n 500 huurders geholpen.