[Archief] Interview: Robin Berg

presenting_robinberg04

Robin Berg: Duurzaam vaart het langst

Zeg duurzaam ondernemen in Utrecht en je zegt Robin Berg. De lokale ondernemer en Energie-U lid van het eerste uur heeft inmiddels enkele wereldprimeurs op zijn naam staan. Zo ook zijn jongste geesteskind We Drive Solar, een elektrisch deelautoproject dat gebruik maakt van volledig lokaal opgewekte zonnestroom en waarbij ook voor Energie-U een rol is weggelegd. Op 1 november jl. lichtte hij geïnteresseerde buurtbewoners de ins en out van het project toe en beantwoordde vragen.

LomboXnet

Berg, van huis uit internetcommunicatie-specialist, streek zo’n vijftien jaar geleden neer in het kleurrijke Lombok. Met zijn bedrijf LomboXnet voorzag hij de wijk van glasvezelinternet. Maar het duurzame bloed kruipt waar het niet gaan kan en zo lag zijn dak, inclusief dat van de schuur in de tuin, binnen de kortste keren vol met zonnepanelen, prijkt in zijn achtertuin een elektrische laadpaal en staat zijn hagelwitte Tesla voor de deur voor zijn kantoor annex woonhuis aan de JP Coenstraat.

interview_robinberg_zonnepanelen01 interview_robinbergtesla_laadpaal02

Zonnepanelen en slimme laadpalen

Maar dat was nog maar het begin. Berg zorgde voor de aanleg van zonnepanelen op het dak van een tiental basisscholen in de buurt, gevolgd door een aantal middelbare scholen, waaronder het monumentale pand van het Christelijk Gymnasium Utrecht aan de overkant van de Leidsekade. Daar verrees ook de allereerste ‘slimme’ laadpaal in het kader van het project Smart Solar Charging, het eerste netwerk van een twintigtal slimme laadpalen ter wereld dat lokaal opgewekte zonnestroom opslaat in de batterij van elektrische auto’s. Op die manier kunnen omwonenden hun groene stroom opslaan en pieken in vraag en aanbod opvangen. Voor dit project ontving Berg afgelopen zomer de HIER Klimaatpenning uit handen van prinses Laurentien.

We Drive Solar

Een ‘logische’ opvolger is het onlangs gelanceerde elektrische deelautoproject We Drive Solar, waarvoor 150 Renaults Zoe’s beschikbaar zullen komen. Het principe is eenvoudig: groepjes van drie tot zes mensen kunnen tegen een vast bedrag per maand beschikken over een elektrische auto, die volledig draait op lokaal opgewekte groene stroom en waarvoor ‘getankt’ kan worden aan de door LomboXnet ontwikkelde slimme laadpalen, maar die ook compatibel is met andere laadsystemen. Het maandelijkse bedrag dat men betaalt varieert afhankelijk van het aantal deelnemers. Voor dat bedrag mogen een X aantal kilometers worden gemaakt. Daar boven wordt een kilometertarief gehanteerd. Er wordt een contract afgesloten voor vier jaar met een proefperiode van een jaar. Voor We Drive Solar is een app ontwikkeld om de individuele wensen volgens de afgesproken verdeelsleutel in kaart te brengen. Daarnaast vervangt die app een autosleutel om de deuren te openen.

Veel belangstelling

Op de eerste informatieavond op 1 november geeft Berg voor een overvolle zaal in zijn huis met zo’n zeventig buurtbewoners tekst en uitleg. Het is er druk. En warm. Zo warm dat de deur naar het balkon halverwege de avond open moet. Het publiek varieert in leeftijd, van twintigers tot een enkeling in de zeventig, zowel mannen als vrouwen, stellen en alleenstaand. Het gezelschap oogt hoogopgeleid en overwegend wit. Er zijn belangstellenden uit Lombok, maar ook de omliggende wijken Oog in Al en Nieuw Engeland. Het moge duidelijk zijn: wat al deze mensen verbindt is dat ze iets willen beteken voor het milieu. Maar vanavond zijn zij bijeen om zich vooral eerst goed te laten informeren. Wat zijn de kosten van zo’n abonnement, hoe lang en hoe vaak kun je met die auto rijden, hoe zit het met dat contract, de verzekeringen, parkeren en laadmogelijkheden? Mogen er wel of geen huisdieren mee in die auto? En hoe worden de groepen deelnemers eigenlijk samengesteld?

Superbatterij

Berg: ‘Kon je met een elektrische auto van een vergelijkbaar formaat eerst niet meer dan zo’n 150 km afleggen, de accu in de Renault Zoe heeft een actieradius van 300 km. Ook kun je ermee bij iedere willekeurige laadpaal je accu opladen. Bovendien kun je de batterij, waarvan de capaciteit onlangs door Renault is verdubbeld, in zo’n twee uur tijd opladen.’ Maar hoe zit het dan met de voortschrijdende technologische ontwikkelingen, wil een buurtbewoner weten.

erzso_wedrivesolar04

Berg: ‘Ik kom op allerlei autobeurzen en heb een uitgebreide studie gemaakt van wat er op dat terrein allemaal beschikbaar is. Renault is vergeleken bij andere automerken van dezelfde orde de beste als het gaat om de capaciteit van hun accu’s. Zij lopen echt voorop op andere automerken, zoals Volkswagen. Die verklaarden onlangs pas over vier jaar iets vergelijkbaars op de markt te zullen hebben.’

Voordelen

Duurzame mobiliteit in het kader van We Drive Solar biedt behalve een schoner milieu ook financiële voordelen. Zo kost een gemiddelde gezinsauto, zoals een Opel Corsa, zo’n 285 euro per maand aan belastingen, verzekeringen, afschrijving en onderhoud. Bij een abonnement bij We Drive Solar, afhankelijk van je rijgedrag en aantal deelnemers, ben je volgens Berg goedkoper uit. En als bijkomend voordeel: parkeren in de stad en een plek aan een laadpaal vormen geen probleem. Want, legt Berg uit, de gemeente Utrecht stelt een eigen laad- en parkeerplaats beschikbaar voor elektrische deelauto’s bij ten minste drie deelnemers.

Community building

Om de auto’s te delen zullen er groepjes samengesteld worden van minimaal drie deelnemers, die via een app hun auto kunnen reserveren. Hoe meer mensen de auto delen, hoe lager de kosten, maar ook, hoe minder vaste kilometers. Maar hoe weet ik nou of ik over de auto kan beschikken als ik hem nodig heb om in het weekend mijn broer in Oosterbeek te bezoeken, informeert een oudere man met grijs haar. En hoe zit het met de beschikbaarheid én de kosten als ik een of twee keer per maand door de week naar Groningen moet voor mijn werk, wil een dertiger weten. Berg: ‘Bij het samenstellen van de groepen zullen wij zoveel mogelijk rekening houden met de individuele wensen van de deelnemers. Wil je bijvoorbeeld op een vast tijdstip de auto gebruiken of incidenteel, door de week of in het weekend? We zullen kijken hoe we die deelnemersgroepen zo optimaal mogelijk in kunnen delen.’ Lacht: ‘Om te zorgen dat niet iedereen op hetzelfde tijdstip met zijn kinderen naar het hockeyveld moet. Of naar zijn broer in Oosterbeek.’

Samenwerking met Energie-U

Berg heeft met Energie-U, waar hij sinds het prille begin lid van is, een gedeelde mentaliteit van ‘niet lullen maar poetsen’. Niet wachten tot er van bovenaf dingen worden geregeld, maar gewoon aanpakken. Doen. Nu. Voor We Drive Solar werkt Berg ook samen met Energie-U. Volgens Berg zijn ‘veel mensen die inmiddels al zonnepanelen hebben, toe aan een volgende stap in energiebesparing. Maar een volledig elektrische auto is voor de meesten nog te duur. Met dit autodeelproject wordt duurzame mobiliteit voor veel mensen toegankelijk. Om de benodigde laadpalen van voldoende lokaal opgewekte zonnestroom te kunnen voorzien trekken wij samen op met burgerinitiatieven zoals Energie-U. Zij kunnen hun leden met zonnepanelen op hun dak mobiliseren om stroom te leveren die we als het project gaat lopen ook goed kunnen gebruiken. Daarnaast adviseert Energie-U haar leden over zaken als deelname aan de postcoderoosregeling (Buurtstroom) en bij het aanleggen van nieuwe panelen.’

buurtstroom_article02_flatsmall

100% duurzaam en zelfvoorzienend

De zo opgewekte zonnestroom, samen met de opslagmogelijkheid in auto’s in de omgeving, maakt het volgens Berg mogelijk om in de nabije toekomst een voor de volle honderd procent duurzaam en zelfvoorzienend energiesysteem te realiseren die ons onafhankelijk maakt van fossiele brandstoffen. Met een dergelijk energiesysteem zou de regio Utrecht een unieke voortrekkersfunctie in Europa kunnen vervullen.

Maar Berg zou Berg niet zijn of hij is al bezig met een volgend project: een lokale energiehandel in samenwerking met Stedin.

Bent u ook geïnteresseerd in We Drive Solar?

De eerstvolgende informatieavond vindt plaats op dinsdag 22 november om 20 uur JP Coenstraat 5 Utrecht. Voor meer informatie ga naar www.wedrivesolar.nl. Aanmelden kan via info@wedrivesolar.nl.

Tekst: Erzsó Alföldy. Foto's: Erzsó Alföldy, Robin Berg.